ΑΦΙΕΡΩΜΑ | Αυτά είναι τα πιο βασικά είδη βιντεοπαιχνιδιών

Τα βιντεοπαιχνίδια είναι μια εξαιρετικά αγαπημένη ασχολία για πολλούς από εμάς – αλλά και για τους developers που θέλουν να δημιουργούν τους δικούς τους μοναδικούς κόσμους για να τους χαρούνε και εκείνοι και εμείς. Κάθε ένας από εμάς έχει διαφορετική φαντασία, διαφορετικό μυαλό και έτσι είναι φυσικό και επόμενο να δούμε εμπειρίες που είναι τελείως διαφορετικές αλλά μπορούν να διαμορφώσουν ένα συγκεκριμένο είδος στο οποίο μπορούν να προστεθούν.

Η γένεση ειδών ανά τα χρόνια έχει οδηγήσει σήμερα σε παρεξηγήσεις του “σε τι είδος ανήκει ένα παιχνίδι” με διαμάχες και συζητήσεις να προκύπτουν σχετικά με το είδος. Είναι μια παρόμοια συζήτηση με το τι κάνει ένα παιχνίδι ΑΑΑ ποιότητας και Indie είδος με την διαφορά πως τα είδη των παιχνιδιών μπορεί να συνδυαστούν στο gameplay, κάτι που έχει ως αποτέλεσμα να είναι δύσκολο να τοποθετήσουμε έναν τίτλο σε ένα συγκεκριμένο είδος ή έστω να του δώσουμε μια βάση.

Παρακάτω, σκεφτήκαμε τα πιο κλασικά είδη βιντεοπαιχνιδιών και τι είναι το καθένα με έναν σύντομο ορισμό ώστε να βοηθήσουμε πολλούς από εμάς να καταλάβουμε τι είναι αυτό που παίζουμε – αν αυτό μας ενδιαφέρει φυσικά:

Adventure:

Τα παιχνίδια περιπέτειας δίνουν προτεραιότητα στην εξερεύνηση, την επίλυση γρίφων και τις εμπειρίες αφήγησης, καλώντας τους παίκτες να ξεκινήσουν επικά ταξίδια και να ξετυλίξουν πρωτότυπες ιστορίες. Προσφέρουν πλούσιες λεπτομερείς κόσμους, ιδιαίτερους χαρακτήρες και διακλαδισμένες αφηγήσεις που κάποιες φορές ανταποκρίνονται στις επιλογές των παικτών.

Τα παιχνίδια περιπέτειας διαθέτουν συχνά μηχανικούς point-and-click, δέντρα διαλόγου και γρίφους που ενθαρρύνουν την κριτική σκέψη και τη δημιουργική επίλυση προβλημάτων. Η γοητεία του είδους εντοπίζεται στην καθηλωτική αφήγηση, τους ελκυστικούς χαρακτήρες και στην αίσθηση της προόδου καθώς οι παίκτες διαμορφώνουν το αποτέλεσμα του ταξιδιού τους μέσω των αποφάσεων και των πράξεών τους.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η σειρά Syberia.

Action-Adventure:

Τα παιχνίδια δράσης-περιπέτειας συνδυάζουν στοιχεία δράσης και εξερεύνησης μέσα σε ένα πλαίσιο που βασίζεται στην αφήγηση. Προσφέρουν μια ισορροπία μεταξύ μηχανισμών μάχης, επίλυσης γρίφων και εξερεύνησης, ενθαρρύνοντας τους παίκτες να ασχοληθούν με τον κόσμο του παιχνιδιού και να αποκαλύψουν τα μυστικά του.

Οι περιπέτειες δράσης συχνά διαθέτουν σχεδιασμό γραμμικού ή ημι-ανοικτού επιπέδου, με έμφαση στην ανάπτυξη των χαρακτήρων και την εξέλιξη της ιστορίας. Τα παιχνίδια του είδους βασίζονται κυρίως στην ιστορία τους αλλά και στους μηχανισμούς δράσης για να μας κρατήσουν το ενδιαφέρον. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι και το STAR WARS Jedi: Survivor.

Metroidvania:

Τα Metroidvania παιχνίδια δίνουν έμφαση στην εξερεύνηση, την εξέλιξη των χαρακτήρων και τον διασυνδεδεμένο σχεδιασμό του κόσμου, ενισχύοντας την ανακάλυψη και την σταθερή πρόοδο. Επιβραβεύουν την περιέργεια του παίκτη με κρυμμένα μυστικά, συντομεύσεις και αναβαθμίσεις που ξεκλειδώνουν νέες περιοχές και ικανότητες.

Τα Metroidvanias προωθούν τη μη γραμμική εξερεύνηση, επιτρέποντας στους παίκτες να αντιμετωπίζουν τις προκλήσεις με τον δικό τους ρυθμό, ενώ σταδιακά αποκαλύπτουν την αφήγηση, διάφορες ικανότητες και τη γενικότερη γνώση του παιχνιδιού. Η γοητεία του είδους εντοπίζεται στην αίσθηση ενδυνάμωσής του ήρωα, καθώς οι παίκτες μετατρέπονται σταδιακά από ευάλωτους αρχάριους σε τρομερούς τυχοδιώκτες μέσω της επιδέξιας διέλευσης και επίλυσης γρίφων.

Χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι η σειρά Metroid και η σειρά Castlevania – από τα οποία το είδος αντλεί την ονομασία του.

Role-Playing Game (RPG):

Τα RPG παρέχουν στους παίκτες την ευκαιρία να κατοικήσουν και να διαμορφώσουν την ταυτότητα των φανταστικών χαρακτήρων μέσα σε κόσμους με πλούσιες λεπτομέρειες. Προσφέρουν επιλογές βαθιάς προσαρμογής, συστήματα εξέλιξης των χαρακτήρων και αφηγήσεις που συνήθως ανταποκρίνονται στις επιλογές των παικτών.

Τα RPG δίνουν έμφαση στην εξερεύνηση, την αναζήτηση και την αφήγηση, συχνά ενσωματώνοντας ηθικά διλήμματα και περίπλοκες διαπροσωπικές σχέσεις μεταξύ των ηρώων ή των NPCs. Η διαρκής γοητεία του είδους πηγάζει από την ικανότητά του να προσφέρει εξατομικευμένες εμπειρίες, επιτρέποντας στους παίκτες να δημιουργήσουν τις δικές τους ιστορίες και να αφήσουν μια μόνιμη επίδραση στον κόσμο του παιχνιδιού.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το πρόσφατο Baldur’s Gate 3.

First-Person Shooter (FPS):

Τα FPS – βολών πρώτου προσώπου – προσφέρουν γρήγορο ρυθμό, αρκετή δράση από την ματιά του ήρωα του παιχνιδιού, δίνοντας προτεραιότητα στη στόχευση ακριβείας, τα αντανακλαστικά και την τακτική τοποθέτηση στον χώρο της δράσης. Αυτά τα παιχνίδια προσφέρουν συνήθως μια ποικιλία από όπλα, gadget και multiplayer modes που καλύπτουν διαφορετικά στυλ παιχνιδιού και επίπεδα δεξιοτήτων.

Τα FPS συχνά διαθέτουν competitive multiplayer modes, ενισχύοντας την ύπαρξη των τουρνουά και των διαγωνισμών esports. Η δημοτικότητα του είδους τροφοδοτείται από την προσβασιμότητά του, την αδρεναλίνη και τις έντονες μάχες.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα του είδους είναι η σειρά DOOM.

Platformers:

Τα platformers προκαλούν τους παίκτες να πλοηγηθούν στα επίπεδα πηδώντας από πλατφόρμα σε πλατφόρμα, αποφεύγοντας εμπόδια και νικώντας διάφορους εχθρούς κυρίως με το πήδημα. Απαιτούν ακριβές timing, γνώση του χώρου και καλό έλεγχο του χαρακτήρα.

Τα platformers διαθέτουν συχνά αυστηρό σχεδιασμό των επιπέδων, προοδευτικά αυξανόμενη δυσκολία και κρυμμένα μυστικά που ανταμείβουν την εξερεύνηση. Η ελκυστικότητα του είδους εντοπίζεται στους απλούς μηχανισμούς του, σε εθιστικό gameplay και την αίσθηση της ολοκλήρωσης καθώς οι παίκτες ξεπερνούν ολοένα και πιο δύσκολα εμπόδια για να φτάσουν στον στόχο.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι τα παιχνίδια του Super Mario.

Strategy:

Τα παιχνίδια στρατηγικής δοκιμάζουν την τακτική οξυδέρκεια και τις δεξιότητες στρατηγικής των παικτών καθώς διοικούν στρατούς, διαχειρίζονται πόρους και υπερβαίνουν τους αντιπάλους στο πεδίο της μάχης. Προσφέρουν μια ποικιλία από στυλ παιχνιδιού, συμπεριλαμβανομένης των Real-time Strategy (RTS), της turn-based στρατηγικής (TBS) και των Grand Strategy, δίνοντας έμφαση σε διαφορετικές πτυχές του σχεδιασμού και της εκτέλεσης.

Τα παιχνίδια στρατηγικής ενισχύουν την κριτική σκέψη, τον μακροπρόθεσμο σχεδιασμό και την προσαρμοστικότητα, καθώς οι παίκτες αντιμετωπίζουν δυναμικές προκλήσεις και αντιμετωπίζουν αντίπαλες ομάδες ή στρατούς. Το βάθος και η πολυπλοκότητα του είδους απευθύνονται σε παίκτες που αναζητούν πνευματική τόνωση και στρατηγικό βάθος αλλά και ένα πιο ανταγωνιστικό περιβάλλον.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το Age of Empires.

Simulation:

Τα παιχνίδια προσομοίωσης αναπαράγουν δραστηριότητες, συστήματα και περιβάλλοντα του πραγματικού κόσμου, επιτρέποντας στους παίκτες να τα βιώσουν σε ένα πιο εικονικό πλαίσιο. Προσφέρουν εμπειρίες παιχνιδιού σε στυλ sandbox που δίνουν έμφαση στον ρεαλισμό, την αυθεντικότητα και την δημιουργικότητα των παικτών.

Τα παιχνίδια προσομοίωσης καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα ειδών και δραστηριοτήτων, από προσομοιώσεις οικοδόμησης πόλεων και διαχείρισης έως προσομοιώσεις πτήσης και διαχείρησης οχημάτων. Η γοητεία τους εντοπίζεται τους στη λεπτομέρεια, σε αναδυόμενες δυνατότητες και την ελευθερία να πειραματίζονται και να εξερευνούν εικονικούς κόσμους σε μια κλίμακα που δεν είναι δυνατή στην πραγματική ζωή.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η σειρά The Sims.

Sports:

Τα αθλητικά παιχνίδια αναδημιουργούν πιστά τον ενθουσιασμό και τον ανταγωνισμό των αθλημάτων του πραγματικού κόσμου, επιτρέποντας στους παίκτες να ελέγχουν αθλητές και ομάδες σε προσομοιωμένους αγώνες και τουρνουά. Προσφέρουν ρεαλιστική φυσική, σχέδια παικτών και στρατηγικό βάθος, αποτυπώνοντας τις αποχρώσεις και τις στρατηγικές κάθε αθλήματος.

Τα αθλητικά παιχνίδια συχνά διαθέτουν ολοκληρωμένες λειτουργίες καριέρας και ισχυρές επιλογές προσαρμογής. Η γοητεία του είδους εντοπίζεται στην ικανότητά του να παρέχει πιστές εμπειρίες γεμάτες με αδρεναλίνη που μιμούνται το δράμα και την ένταση των επαγγελματικών αθλημάτων, εξυπηρετώντας τόσο τους περιστασιακούς θαυμαστές όσο και τους σκληροπυρηνικούς λάτρεις.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι οι σειρές NBA 2K, FIFA, PES.

Survival:

Τα παιχνίδια επιβίωσης βυθίζουν τους παίκτες σε περιβάλλοντα γεμάτα πόρους αλλά αντίξοες συνθήκες, προκαλώντας τους να αντέξουν, να συγκεντρώσουν πόρους και να απωθήσουν τις απειλές για να παραμείνουν ζωντανοί. Δίνουν έμφαση στη διαχείριση πόρων, τη δημιουργία και την εξερεύνηση, καθώς οι παίκτες περιηγούνται σε κόσμους που δημιουργούνται σταδιακά και είναι γεμάτοι με κινδύνους.

Τα παιχνίδια επιβίωσης συχνά διαθέτουν permadeath μηχανισμούς (δηλαδή αν πεθάνουμε χάνουμε μια και καλή την μόνιμη πρόοδο), μεγάλη καμπύλη δυσκολίας και σενάρια παιχνιδιού που ενθαρρύνουν τον αυτοσχεδιασμό και την προσαρμογή. Η γοητεία του είδους εντοπίζεται στην αίσθηση της επιβίωσης, της έντασης και της συγκίνησης του να ξεπερνάμε τις ελάχιστες πιθανότητες για να επιβιώσουμε ενάντια σε αυτές.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το The Forest.

Horror:

Τα παιχνίδια τρόμου προκαλούν φόβο, αγωνία και ανησυχία μέσω του ατμοσφαιρικού σχεδιασμού, της ψυχολογικής αφήγησης και των μηχανισμών τρόμου και επιβίωσης. Αξιοποιούν στοιχεία έντασης και περιβαλλοντικής αφήγησης για να δημιουργήσουν μια αίσθηση τρόμου και ευπάθειας.

Τα παιχνίδια τρόμου συχνά διαθέτουν περιορισμένους πόρους, γρίφους και μηχανισμούς μυστηρίου που προκαλούν τους παίκτες να επιβιώσουν ενάντια σε τρομακτικούς εχθρούς ή υπερφυσικές δυνάμεις. Η γοητεία του είδους εντοπίζεται στην ικανότητά του να προκαλεί έντονες συναισθηματικές αντιδράσεις, δημιουργώντας αξέχαστες και τρομακτικές εμπειρίες που παραμένουν τυπωμένες στο μυαλό μας για πολύ καιρό μετά το τέλος του παιχνιδιού.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η σειρά Outlast.

Battle Royale:

Τα Battle Royale παιχνίδια εκμεταλλεύονται τον ανταγωνισμό και την ένταση της επιβίωσης σε έναν χάρτη μάχης που συρρικνώνεται κατά την διάρκεια του αγώνα. Το gameplay τους εξελλίσεται σταδιακά αλλά σύντομα εκεί όπου κάθε αγώνας εκτυλίσσεται μοναδικά με βάση τις αποφάσεις των παικτών, τη διαθεσιμότητα του loot και την εξελισσόμενη δυναμική του χάρτη.

Η δημοτικότητα του είδους τροφοδοτείται από την προσβασιμότητά του, καθώς συνδυάζει στοιχεία σκοποβολής βάσει δεξιοτήτων, στρατηγικής τοποθέτησης και τύχης. Οι επιτυχημένοι battle royale τίτλοι συχνά διατηρούν την αφοσίωση των παικτών μέσω συχνών ενημερώσεων του περιεχομένου, εποχιακών εκδηλώσεων και μιας ισχυρής κοινωνικής εμπειρίας.

Χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι το PUBG και το Fortnite Battle Royale.

MOBA (Multiplayer Online Battle Arena):

Τα MOBA είναι στρατηγικά παιχνίδια που βασίζονται σε ομαδικό gameplay και απαιτούν συντονισμό, γρήγορη λήψη αποφάσεων και γνώση των διαφορετικών ικανοτήτων των champions. Προάγουν πολύπλοκες αλληλεπιδράσεις μεταξύ των παικτών, απαιτώντας ομαδική εργασία, επικοινωνία και προσαρμογή σε δυναμικές καταστάσεις.

Το βάθος του είδους βρίσκεται στο στρατηγικό του υπόβαθρο, καθώς οι παίκτες πρέπει να εξισορροπήσουν την επίθεση, την άμυνα και τη διαχείριση πόρων για να εξασφαλίσουν στόχους και να ξεπεράσουν τους αντιπάλους τους. Τα MOBA συχνά καλλιεργούν αφιερωμένες κοινότητες και σκηνές esports, με συνεχείς αλλαγές ισορροπίας στις δυνάμεις των ηρώων και νέες εκδόσεις χαρακτήρων που διατηρούν το μακροπρόθεσμο ενδιαφέρον των παικτών.

Χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι το DotA 2 και το League of Legends.

Hack and Slash:

Τα hack and slash παιχνίδια επικεντρώνονται σε γρήγορο ρυθμό, έντονη μάχη ενάντια σε ορδές εχθρών, δίνοντας έμφαση στο θέαμα, τη δράση και τις ικανότητες των χαρακτήρων. Προσφέρουν μια καθαρκτική εμπειρία τεμαχισμού μέσα από κύματα εχθρών με ισχυρές επιθέσεις και εντυπωσιακές ικανότητες.

Τα hack and slash παιχνίδια συχνά διαθέτουν απλό σχετικά χειρισμό, συστήματα μάχης που βασίζονται σε combos και εξέλιξη χαρακτήρων μέσω διαφόρων loot και αναβαθμίσεων. Η γοητεία του είδους εντοπίζεται στη γεμάτη αδρεναλίνη δράση του, στους ικανοποιητικούς μηχανισμούς μάχης και στο θέαμα που προσφέρουν οι μάχες.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η σειρά Dynasty Warriors και το Devil May Cry.

Roguelikes & Roguelites:

Τα Roguelikes προσφέρουν ένα μείγμα στοιχείων σταδιακής δημιουργίας επιπέδων και εμπειριών, permadeath και RPG, δημιουργώντας έναν προκλητικό αλλά ανταποδοτικό κύκλο παιχνιδιού. Η δυνατότητα επανάληψης τους πηγάζει από το απρόβλεπτο στοιχείο κάθε run, όπου οι παίκτες αντιμετωπίζουν νέα περιβάλλοντα, εχθρούς και συνδυασμούς αντικειμένων κάθε φορά.

Τα Roguelikes ενθαρρύνουν την ανάληψη στρατηγικών κινδύνων και την προσαρμοστικότητα, καθώς οι παίκτες πρέπει να μαθαίνουν από κάθε αποτυχία για να προχωρήσουν περαιτέρω. Τα Roguelites από την άλλη συχνά ενσωματώνουν συστήματα meta-progression, παρέχοντας μόνιμες αναβαθμίσεις ή ξεκλειδώματα σε όλες τις διαδρομές, ενώ παράλληλα προχωρούν κάποια ιστορία επιτυγχάνοντας μια ισορροπία μεταξύ της δυσκολίας και της εξέλιξης του παίκτη.

Χαρακτηριστικά παραδείγματα roguelike είναι το Binding of Isaac ενώ στα Roguelites έχουμε το Hades μιας και η πρόοδός μας μεταφέρεται μετά από κάθε run επιτρέποντάς μας να ξεκινήσουμε πιο δυνατοί κάθε φορά.

Open-World:

Τα παιχνίδια ανοιχτού κόσμου προσφέρουν τεράστια, λεπτομερή περιβάλλοντα που προσκαλούν την εξερεύνηση και την ανακάλυψη με επίκεντρο τους παίκτες. Παρέχουν μια αίσθηση ελευθερίας, επιτρέποντας στους παίκτες να διαμορφώσουν την εμπειρία τους μέσα από ποικίλες δραστηριότητες, παράπλευρες ιστορίες και έκτακτες συναντήσεις.

Τα Open-world games αξιοποιούν δυναμικά συστήματα και τεχνητή νοημοσύνη για να δημιουργήσουν ζωντανά οικοσυστήματα που αντιδρούν στις ενέργειες των παικτών. Η επιτυχία τους εξαρτάται από την οικοδόμηση κόσμου, το βάθος της αφήγησης και τις ουσιαστικές επιλογές παικτών, ενισχύοντας την αίσθηση της ελευθερίας και την επένδυση των παικτών στον εικονικό κόσμο.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η σειρά Grand Theft Auto.

Sandbox:

Τα Sandbox παιχνίδια δίνουν στους παίκτες τη δημιουργική ελευθερία και την εξουσία να διαμορφώνουν εικονικούς κόσμους σύμφωνα με τη φαντασία και την εφευρετικότητά τους. Προσφέρουν εμπειρίες παιχνιδιού ανοιχτού τύπου που δίνουν προτεραιότητα στην έκφραση των παικτών, τον πειραματισμό και την προσωπική αφήγηση.

Τα sandbox ενθαρρύνουν την αίσθηση ιδιοκτησίας και κυριαρχίας καθώς οι παίκτες χειρίζονται συστήματα εντός του παιχνιδιού για να επιτύχουν τους στόχους τους, είτε μέσω κατασκευής, διαχείρισης πόρων ή εξερεύνησης. Η διαρκής γοητεία τους εντοπίζεται στις απεριόριστες δυνατότητές τους για δημιουργικότητα με γνώμονα τους παίκτες και τη συνεργασία της κοινότητας.

Χαρακτηριστικό παραδείγμα είναι το Minecraft.

Idle/Incremental:

Τα Idle/Incremental παιχνίδια προσφέρουν έναν εθιστικό κύκλο παιχνιδιού, χαμηλού αντίκτυπου, που επικεντρώνεται στη συσσώρευση πόρων και τη βελτιστοποίηση των στρατευμάτων με την πάροδο του χρόνου. Αξιοποιούν τις αρχές της λειτουργικής προετοιμασίας, επιβραβεύοντας τους παίκτες με σταδιακή πρόοδο και ελάχιστη αλληλεπίδραση με το παιχνίδι.

Τα “αδρανή” παιχνίδια ενθαρρύνουν τη λήψη στρατηγικών αποφάσεων και τον μακροπρόθεσμο σχεδιασμό καθώς οι παίκτες διαχειρίζονται τις ροές πόρων, τις διαδρομές αναβάθμισης και τα συστήματα αυτοματισμού. Η γοητεία τους εντοπίζεται στην προσβασιμότητά τους, καθώς οι παίκτες μπορούν να ασχοληθούν με το παιχνίδι με τον δικό τους ρυθμό, καθιστώντας τα ιδανικά για χαλαρό παιχνίδι και σύντομα sessions.

Puzzle:

Τα παιχνίδια παζλ προκαλούν τις γνωστικές ικανότητες των παικτών, απαιτώντας από αυτούς να λύνουν προβλήματα μέσω της λογικής, του συλλογισμού και της αναγνώρισης προτύπων. Προσφέρουν μια ποικιλία τύπων παζλ, από χωρική χειραγώγηση έως απαγωγικό συλλογισμό, με αυξανόμενη πολυπλοκότητα και δυσκολία καθώς οι παίκτες προχωρούν.

Τα παιχνίδια παζλ καλλιεργούν την κριτική σκέψη, υπομονή και επιμονή, καθώς οι παίκτες αντιμετωπίζουν όλο και πιο απαιτητικούς γρίφους και ξεπερνούν τα εμπόδια για να βρουν λύσεις. Η γοητεία του είδους εντοπίζεται στο διανοητικά διεγερτικό του gameplay και στην ικανοποίηση του να λύνεις ένα δύσκολο παζλ μέσα από την εφευρετικότητα και τη στρατηγική.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το Portal.

Music/Rhythm:

Τα παιχνίδια μουσικής/ρυθμού παρέχουν στους παίκτες εμπειρίες που συγχρονίζουν το παιχνίδι με μουσικούς ρυθμούς και νότες. Απαιτούν ακριβή συγχρονισμό, συντονισμό και επίγνωση του ρυθμού, καθώς οι παίκτες αντιστοιχούν τις ενδείξεις της οθόνης με τις ενέργειές τους.

Τα παιχνίδια μουσικής/ρυθμού συχνά διαθέτουν δυναμικές οπτικοακουστικές παρουσιάσεις, διάφορα είδη μουσικής και ανταγωνιστικές λειτουργίες για πολλούς παίκτες. Η γοητεία του είδους εντοπίζεται στην οπτικοακουστική ανατροφοδότηση, τους ρυθμικούς μηχανισμούς του παιχνιδιού και την αίσθηση ροής και βύθισης καθώς οι παίκτες γίνονται ένα με τη μουσική.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η σειρά Guitar Hero.

Visual Novel:

Τα οπτικά μυθιστορήματα προσφέρουν εμπειρίες που βασίζονται στην αφήγηση και χαρακτηρίζονται από διακλαδισμένες ιστορίες, επιλογές παικτών και ιδιαίτερη αφήγηση. Συνδυάζουν στοιχεία της παραδοσιακής λογοτεχνίας με το διαδραστικό παιχνίδι, επιτρέποντας στους παίκτες να διαμορφώσουν την αφήγηση μέσω των αποφάσεων και των πράξεών τους.

Τα οπτικά μυθιστορήματα συχνά παρουσιάζουν πλούσια ανεπτυγμένους χαρακτήρες, συναισθηματικό βάθος και πολλαπλούς επιλόγους που αποτελούν αποτέλεσμα των επιλογών των παικτών. Η γοητεία του είδους εντοπίζεται στην έμφαση που δίνει στην αφήγηση, την ανάπτυξη χαρακτήρων και την αίσθηση της προόδου καθώς οι παίκτες περιηγούνται στην πολυπλοκότητα των ηθικών διλημμάτων και των διαπροσωπικών σχέσεων.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η σειρά Dangan Ronpa.

Virtual Reality (VR):

Τα VR παιχνίδια αξιοποιούν την τεχνολογία της εικονικής πραγματικότητας για να μεταφέρουν τους παίκτες σε πλήρως υλοποιημένα 3D περιβάλλοντα, προσφέροντας διαφορετικά επίπεδα παρουσίασης και διαδραστικότητας. Αξιοποιούν τη χωρική παρακολούθηση και τα χειριστήρια κίνησης για να δημιουργήσουν διαισθητικές εμπειρίες παιχνιδιού που θολώνουν τη γραμμή μεταξύ πραγματικότητας και εικονικότητας.

Τα VR παιχνίδια δανείζονται στοιχεία από τα παραπάνω είδη και συνθέτουν διαφορετικές διαδραστικές εμπειρίες που υλοποιούνται μέσω διαφόρων headsets και τρόπων χειρισμού που προσπαθεί να αγγίξει την πραγματικότητα. Οι δυνατότητές τους εντοπίζονται στην υπέρβαση των ορίων της προσωμοίωσης , της προσβασιμότητας και της καινοτομίας στις gaming εμπειρίες.

Φυσικά, όλα τα παραπάνω είναι απλοί ορισμοί των πιο κλασικών ειδών βιντεοπαιχνιδιών. Ενδέχεται να υπάρχουν λάθη ή ασάφειες – τις οποίες είστε ευπρόσδεκτοι να τονίσετε. Ελπίζουμε όμως, η παραπάνω λίστα να βοήθησε έστω και στο ελάχιστο να ξεκαθαρίσει τα όρια μεταξύ των ειδών αλλά και τι αντιπροσωπεύει το καθένα!