Manor Lords | Early Access Review

Last updated:

Το Manor Lords ήταν μια μεγάλη έκπληξη. Ομολογώ πως πριν κυκλοφορήσει ήταν ένας τίτλος που δεν είχα ξανακούσει, αλλά βλέποντας πως τα τελευταία χρόνια προτιμάω παιχνίδια στρατηγικής μαζί με πιο management στοιχεία, τόσο το gameplay του όσο και η λογική του με τράβηξαν προς ακόμα και αν ήταν στην Early Access φάση. Αυτό που δεν περίμενα ήταν πως πρόκειται για έναν τίτλο που βρίσκεται εδώ και εφτά χρόνια υπό ανάπτυξη και με πάνω από 3 εκατομμύρια Wishlists οπότε μπορούμε κάλλιστα να πούμε πως πρόκειται για έναν τίτλο που είχε μεγάλη ανυπομονησία και προσδοκίες από τους παίκτες.

Το Manor Lords είναι ένα συνδυασμός από city-builder με στρατηγική και αρκετό στρατηγικό βάθος. Με αυτά τα θεμέλια να είναι αρκετά γερά από την αρχή, μπορούμε να πούμε πως πρόκειται για ένα πολλά υποσχόμενο παιχνίδι με το μέλλον του να φαντάζει αρκετά δυνατό. Θα βρούμε σίγουρα ατέλειες και προβλήματα αλλά αυτό που υπάρχει εδώ είναι αρκετά γερό, διασκεδαστικό και σίγουρα θα έχουμε κάτι καλύτερο προς το τέλος. Προς το παρόν, καλούμαστε να φτιάξουμε το χωριό μας μέσα από τρία διαφορετικά σενάρια που θα μας μάθουν τις βασικές λειτουργίες του παιχνιδιού και τα μυστικά που πρέπει να γνωρίζουμε.

Ξεκινώντας στον 14ο αιώνα με μόλις μερικούς χωρικούς και ελάχιστους πόρους καλούμαστε να οικοδομήσουμε ένα μεγάλο χωριού έχοντας στην κατοχή μας μόνο μερικές τέντες και εργαλεία. Βασικός σκοπός μας είνα να αρχίσουμε να φροντίζουμε την οικονομία μας για να μπορέσουμε να αναπτυχθούμε χωρίς προβλήματα. Θα πρέπει να δημιουργήσουμε την αποικία μας μέσω οικοδομών, διαχείρισης πόρων όπως φαγητό και ξύλα, και συναναστροφής με άλλους λόρδους μέσω ανταλλαγών, πολέμων ή διπλωματίας. Σημαντικό στα τελευταία είναι η κατασκευή δρόμων και αμαξών για να μπορούμε να διαχειριστούμε για να διανέμουμε τους πόρους πιο αποτελεσματικά και να βοηθήσουμε τις εγκαταστάσεις μας να αναπτύσσουν τους πόρους τους ακόμα πιο γρήγορα.

Η επέκταση του χωριού μας, μέσω χτισίματος, επέκτασης σπιτιών, νέων χωρικών και συλλογής πόρων και τροφίμων, είναι ζωτικής σημασίας για την πρόοδο μας καθώς προσφέρει περισσότερες ευκαιρίες για απόκτηση πόρων παρόμοιων με το σύστημα του Cities: Skylines – κάτι που γίνεται αντιληπτό από τα πρώτα λεπτά. Αν και δεν είναι στην ίδια κλίμακα, αυτό το χαρακτηριστικό εμπλουτίζει σημαντικά το παιχνίδι.

Η αξιοποίηση της γης, ένα από τα σημαντικότερα στοιχεία του παιχνιδιού, δεν είναι και μια τόσο εύκολη υπόθεση αφού θα πρέπει να φροντίζουμε το έδαφος για αρκετούς μήνες προκειμένου να δούμε καλής ποιότητας σπαρτά να βγαίνουν. Μέχρι τότε όμως, μπορούμε να βάλουμε τους χωρικούς μας να κηνυγούν ή να βρίσκουν άλλους τρόπους για να βγάλουν το φαγητό τους.

Έτσι, ξεκινάμε την επέκταση του χωριού μας καθώς επεκτεινόμαστε και προσελκύουμε νέους χωρικούς για να βοηθήσουν στην ανάπτυξη. Χτίζουμε νέα σπίτι για να τους προστατεύσουμε και σιγά-σιγά διαμορφώνουμε και την αγορά προκειμένου να βρούν φαγητό και άλλα απαραίτητα υλικά για την ζωή τους όπως ρουχισμό. Αν έχουμε στο μυαλό μας ένα κλασικό μεσαιωνικό χωριό τότε η στοίχιση των κτιρίων και η διαμόρφωση του τρόπου ζωής θα μας βοηθήσουν να βρούμε την κατάλληλη δόμιση. Επιπλέον, τα κτίρια μας μπορούν να εμπλουτιστούν με πίσω αυλές οπότε οι ταβέρνες αποκτούν κήπους για να κάθονται οι πελάτες ενώ τα σπίτια έχουν έναν έξτρα χώρο είτε για φάρμες είτε για άλλες ασχολίες.

Προσελκύοντας περισσότερους κατοίκους και επεκτείνοντας τις εγκαταστάσεις μας αρχίζουμε να ξεκλειδώνουμε και νέα στοιχεία ή κατασκευές για τον οικισμό μας. Νέοι πόροι θα μας ξεκλειδώσουν νέα κτίρια και επιλογές ενώ όσο προχωράμε ξεκλειδώνουμε επιστήμες που μας επιτρέπουν να γίνει το όργωμα γρηγορότερο ή παρέχουν έσοδα σε είδος όπως ψωμί και καυσόξυλα. Μπορούμε επίσης να θεσπίσουμε πολιτικές και νόμους για ορισμένα διπλά οφέλη, με το μόνο θέμα να είναι πως η πολιτική δεν έχει αναπτυχθεί αρκετά ακόμα.

Αυτό που μας έκανε ιδιαίτερη εντύπωση ήταν ο τρόπος διαχείρισης των πόρων και η προσοχή που πρέπει να δώσουμε στην σύντομη αξιοποίησή τους. Μπορούμε να στείλουμε τους χωρικούς να κηνυγήσουν ή να μαζέψουν πόρους όπως ξύλο και πέτρες αλλά θα πρέπει να έχουμε τον νου μας στις αποθήκες αφού αν γεμίσουν δεν σταματάει η συλλογή. Αντιθέτως, αφήνουμε τους πόρους έξω και αυτοί είτε μπορούν να χαλάσουν, να βραχούν και να σαπίσουν, να καούν ή να προσελκύσουν ζώα και κλέφτες που θα χαλάσουν την ειρήνη του χωριού.

Η διαχείριση της ποικιλίας των τροφίμων που μαζεύουμε για τους χωρικούς είναι από τις βασικές αποστολές μας για την κάλυψη των αναγκών τους, αν και το εμπόριο μπορεί να βοηθήσει στην αντιστάθμιση των ελλείψεων. Αρχικά, η ικανοποίηση των πολιτών είναι εύκολη, αλλά η παραμέληση των αναγκών τους εμποδίζει την αναβάθμιση των κατοικιών και το εισόδημα μας. Επιπλέον, η επέκταση σε νέες περιοχές για να βρούμε παραπάνω τρόφιμα και πόρους είναι εξίσου μια πρόκληση λόγω της ανάγκης να δημιουργηθεί επιρροή ή να κερδίσουμε την εύνοια του Βασιλιά.

Πέρα από τις προκλήσεις της συλλογής πόρων και της διαχείρισης του χώρου και των χωρικών μας, υπάρχουν και άλλοι εξωγενείς παράγοντες που ενδέχεται να επηρεάσουν τις προσπάθειές μας. Για παράδειγμα, μπορεί από νωρίς να δεχθούμε εισβολή από κλέφτες πριν είμαστε σε θέση να δημιουργήσουμε τον δικό μας στρατό με αποτέλεσμα να δεχθούμε καταστροφικές συνέπειες χωρίς να είμαστε σε θέση να ανακάμψουμε. Οι ληστές μπορεί να παρενοχλούν επίμονα τους οικισμούς, εμποδίζοντας τις προσπάθειες ανοικοδόμησης και εμποδίζοντας την πρόοδο αφήνοντας μας σε μια στάσιμη θέση όπου δεν έχουμε τρόπο να απαντήσουμε.

Ωστόσο, μόλις σχηματιστεί ένας ικανός στρατός, το σύστημα μάχης γίνεται ένα εξίσου σημαντικό στοιχεία της εμπειρίας αφού μοιάζει με μια εναλλακτκή έκδοση του Total War, με προσαρμόσιμες μονάδες εξοπλισμένες με όπλα και πανοπλίες που έχουν κατασκευαστεί από εμάς ή προέρχονται από ανταλλαγές. Οι εντολές δίνονται εύκολα, μπορούμε να στήσουμε τα στρατεύματά μας ανάλογα την κατάσταση και να μην χρειάζεται πάντα να ελέγχουμε και την παραμικρή κίνηση. Ωστόσο, αυτή η ευκολία δεν αναδεικνύεται αφού δεν υπάρχουν ακόμα ιδιαίτερες προκλήσεις που πρέπει να αντιμετωπίσουμε όπως αντίπαλοι στρατοί ή κάποιες πιο ζόρικες καταστάσεις. Παρόλα αυτά, το Manor Lords υπόσχεται ενσωμάτωση οικονομικών και πολεμικών συστημάτων, παρέχοντας τη βάση για πιθανές βελτιώσεις προς εξισορρόπηση και νέες, μεγαλύτερες προκλήσεις σε μελλοντικές ενημερώσεις.

Για την διαχείριση, τις εντολές και όλες τις απαραίτητες κινήσεις, σημαντικό ρόλο παίζει και η διεπαφή χρήστη (UI) και τα μενού κατασκευής, τα οποία όμως έχουν περιθώριο βελτίωσης. Ενώ τα εικονίδια του μενού κατασκευής θα μπορούσαν να επωφεληθούν από σαφέστερη διαφοροποίηση, που επί του παρόντος διαθέτουν πολλά κτίρια με παρόμοια εμφάνιση, κάνοντας την επιλογή τους κάπως δύσκολη, η συνολική διαδικασία σχηματισμού ζωνών και τοποθέτησης εργοταξίων είναι αρκετά απλή, αν όχι δημιουργική. Φυσικά, εδώ θα πρέπει να κρίνουμε τι έχει προτεραιότητα, αν είναι σημαντικό να χτίσουμε το οικοδόμημα και αν η θέση του στο πεδίο είναι καλή.

Ένα ακόμα ενδιαφέρον aspect του Manor Lords είναι η δυνατότητα να μπούμε στο σώμα του Λόρδου μας και να “κόβουμε βόλτες” στο χωριό μας για να δούμε τι έχουμε χτίσει. Η προοπτική τρίτου προσώπου είναι αρκετά χαριτωμένη και μας δίνει ένα αίσθημα ότι ανήκουμε σε όλο αυτό αλλά ακόμα και το εν λόγω στοιχείο θέλει αρκετή δουλειά μιας και δεν υπάρχουν collisions με αποτέλεσμα να μπαίνουμε μέσα σε άδεια κτήρια ή να προσπερμάμε φράχτες ενώ παράλληλα ο Λόρδος μας να έχει μόνο μια εμφάνιση, ότι και να επιλέξουμε στην αρχή.

Ως city-building, το Manor Lords έχει αρκετό χρόνο αναμονής ανάμεσα στις εξελίξεις οπότε η Early Access περίοδος είναι η ιδανική στιγμή για να τεσταριστούν και να προστεθούν διάφορα events ή γεγονότα που θα μπορούσαν να προστεθούν ανάμεσα για να δωθεί μια ένταση στο gameplay. Επιπλέον, υπάρχουν πολλά μικρότερα θεματάκια για να φτιαχτούν όπως τα εσωτερικά συστήματα, placeholder κείμενα και εικόνες, επιλογές και άλλα aspects του παιχνιδιού αλλά τόσο τα επερχόμενα features όσο και η εκπληκτική δουλειά της ομάδας ανάπτυξης μας προετοιμάζονυ για ένα λαμπρό μέλλον.

Τέλος, θα θέλαμε να αναφερθούμε για το τεχνικό κομμάτι του παιχνιδιού αλλά λόγω της φύσεώς του δεν μπορούμε να είμαστε αυστηροί. Σε ένα σύστημα με AMD Ryzen 7 5800X3D, 32GB Ram, NVIDIA RTX 3060 12GB και σε SSD δίσκο είδαμε πτώσεις σε διάφορα σημεία ανάλογα την έκταση και την ένταση των γεγονότων στην σκηνή αλλά σε γραφικό επίπεδο υπάρχει μια αρκετά γοητευτική αληθοφάνεια που δύσκολα βρίσκουμε σε παιχνίδι του είδους. Πιο ‘αδύναμα’ συστήματα ίσως ζοριστούν αλλά αυτό είναι κάτι στο οποίο η ομάδα δουλεύει ενεργά.

Με μια πρώτη ματιά, το Manor Lords είναι ένα εθιστικό medieval city-builder που μπορεί να μας κρατήσει απασχολημένους και δημιουργικούς για πολλές ώρες. Ως Early Access τίτλος έχει ακόμα αρκετά πράγματα να προσθέσει αλλά εδώ υπάρχει μια καλοδουλεμένη αρχή. Εδώ όμως μπορεί να έχουμε γερά θεμέλια, αρκετά θετικά στοιχεία από το gameplay αλλά δίνεται η αίσθηση πως όντως λείπουν ακόμα πράγματα ώστε να είμαστε σε θέση πούμε πως πρόκειται για μια έτοιμη, ολοκληρωμένη εμπειρία. Αλλά ακόμα και έτσι, είναι αρκετά διασκεδαστικό και μπορεί κάλλιστα να λειτουργήσει ως ένα ενδιάμεσο διάλειμμα στο backlog μας.

Το Review Code ήταν μια ευγενική χορηγία της Slavic Magic.

H Early Access φάση του Manor Lords βάζει γερές βάσεις για την στρατηγική χροιά του παιχνιδιού με το city-building κομμάτι να μας διασκεδάζει σε μεγάλο βαθμό.
Manor Lords | Early Access Review
ΣΥΝΟΨΗ
H Early Access φάση του Manor Lords βάζει γερές βάσεις για την στρατηγική χροιά του παιχνιδιού με το city-building κομμάτι να μας διασκεδάζει σε μεγάλο βαθμό.
7.5
ΒΑΘΜΟΣ [Ενδεικτικός βαθμός της Early Access φάσης]