Γιάνης Βαρουφάκης: “Η Valve θα ήταν πιο ισχυρή αν είχε ακολουθήσει άλλη πορεία”

Η κυριαρχία του Steam στις ψηφιακές πωλήσεις παιχνιδιών για PC είναι τεράστια, με πάνω από το ένα τέταρτο των στούντιο ανάπτυξης παιχνιδιών να αναφέρουν ότι κερδίζουν πάνω από το 50% των ετήσιων εσόδων τους από πωλήσεις μέσω του Steam.

Ωστόσο, ο πρώην οικονομολόγος της Valve, Γιάνης Βαρουφάκης, υποστηρίζει σε συνέντευξη του ότι η εταιρεία θα μπορούσε να ήταν ακόμα πιο ισχυρή αν είχε ακολουθήσει διαφορετική κατεύθυνση.

Ο Βαρουφάκης, ο οποίος εργάστηκε στη Valve για να μελετήσει τις οικονομίες των παικτών, υποστηρίζει ότι η εταιρεία δεν αξιοποίησε πλήρως την ικανότητά της για μακροοικονομική πρόβλεψη.

Ο Βαρουφάκης σχεδίαζε να χρησιμοποιήσει την πλατφόρμα του Steam για να δημιουργήσει μια μορφή παιχνιδοποιημένης αγοράς, η οποία θα μπορούσε να βελτιώσει τις μακροοικονομικές προβλέψεις. Είχε προτείνει τη χρήση των 100 εκατομμυρίων χρηστών του Steam για τη βελτίωση των οικονομικών προβλέψεων σχετικά με τις αμερικανικές και παγκόσμιες οικονομίες, τα επιτόκια και τους ρυθμούς ανάπτυξης.

Ωστόσο, η εστίαση της Valve στα παιχνίδια και η εμπορευματοποίηση, σύμφωνα με τον Βαρουφάκη, στέρησαν από την εταιρεία την ευκαιρία να επαναστατήσει στον τομέα των οικονομικών προβλέψεων και την έκαναν λιγότερο ενδιαφέρουσα.

Ο πρώην οικονομολόγος της Valve, ισχυρίζεται επίσης ότι η εταιρεία ακούσια δημιούργησε το ψηφιακό οικονομικό τοπίο που βιώνουμε σήμερα. Αυτό το τοπίο είναι το θέμα του βιβλίου του “Technofeudalism: What Killed Capitalism”, το οποίο δημοσιεύθηκε νωρίτερα φέτος, και το οποίο λέει ότι βοήθησε να δημιουργηθεί.

Σύμφωνα με τον Βαρουφάκη, ζούμε πλέον στην εποχή του “τεχνοφεουδαλισμού”, μια κατάσταση που προήλθε από τον καπιταλισμό και τον αντικατέστησε, με βασικό χαρακτηριστικό την ύπαρξη αλγοριθμικών φέουδων που προσποιούνται ότι είναι αγορές, εξάγοντας ενοίκιο και καθορίζοντας τους όρους αντάλλαγης χωρίς να παράγουν τα αγαθά οι ίδιοι.

Ο Βαρουφάκης εξηγεί ότι κατά τη διάρκεια της θητείας του στη Valve, η ανάπτυξη πλατφορμών που ενσωμάτωναν και μονοπωλούσαν την ανταλλαγή κοινότητας, όπως το εμπόριο καπέλων στο TF2, συνέβαλε στην εμφάνιση αυτών των ψηφιακών φέουδων. Η προσπάθεια της Valve να ισορροπήσει την εμπορευματοποίηση με την ανάγκη για ρύθμιση της ανταλλαγής μεταξύ παικτών προήλθε από την ανάλυσή του.

Παρά τις καλές προθέσεις, ο Βαρουφάκης επισημαίνει ότι τα συστήματα που ανέπτυξε η Valve, αν και δεν σχεδιάστηκαν για να δημιουργήσουν τεχνοφεουδαλισμό, οδήγησαν σε μια νέα μορφή εκμετάλλευσης και ενίσχυσαν τη θέση της Steam στην αγορά παιχνιδιών PC.