Ήμουν ακόμα λύκειο όταν ένας συμμαθητής μου ήρθε και μου πρότεινε ένα καινούργιο FPS για τους υπολογιστές, όπου σύμφωνα με τα λεγόμενά του είχε τρομερή ιστορία και χαρακτήρες. Όταν τον ρώτησα να μου πει τον τίτλο για να το ψάξω τότε άκουσα για πρώτη φορά για την ύπαρξη του Prey. Το Prey είχε κυκλοφορήσει το 2006 για υπολογιστές από την Human Head Studios, την 3D Realms και την 2Κ Games. Η ανάπτυξή του έγινε με την βοήθεια μιας εναλλακτικής έκδοσης της id Tech 4 για καλύτερη χρήση της βαρύτητας και των Portals μέσα στο παιχνίδι. Η ιστορία επικεντρώνεται σε έναν σύγχρονο Ινδιάνο και απόγονο της φυλής των Cherokee ονόματι Domasi «Tommy” Tawodi που ζει με την κοπέλα και τον παππού του σε ένα σημείο της Αμερικής. Μια εξωγήινη φυλή αποφασίζει να εισβάλλει στην Γη και να απαγάγει δεκάδες χιλιάδες ανθρώπους από την επιφάνειά της και να τους στείλει στην «Σφαίρα” (The Sphere), ένα τεράστιο, σφαιρικό σκάφος που χρησιμοποιείται ως η βάση των εξωγήινων και ως στρατόπεδο συγκέντρωσης. Σύμφωνα με το Prey 2006, ο πλανήτης Γη δημιουργήθηκε από την Σφαίρα και οι άνθρωποι έμειναν σε αυτόν για αρκετά χρόνια ώστε να πολλαπλασιαστούν, να αναπτυχθούν και να θεωρηθούν έτοιμοι για θερισμό. Με πιο απλά λόγια, αποτελούμε τροφή για τους εισβολείς μιας και αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο δημιουργηθήκαμε. Ο Tommy καλείται λοιπόν, να σώσει την κοπέλα και τον παππού του και να βάλει ένα τέλος στην εισβολή.

Ομολογώ πως το Prey με είχε εντυπωσιάσει με την ιστορία του. Μιας και η ανάπτυξη των βιντεοπαιχνιδιών δεν ήταν ακόμα τόσο διαδεδομένη και δεν είχαμε δεκάδες τίτλους να κυκλοφορούν κάθε μέρα, η ιστορία του ήταν μια ευχάριστη αλλαγή σε όλα όσα είχαμε συνηθίσει. Ο Domasi από την άλλη, ξεφεύγει από τους κλασσικούς χαρακτήρες μιας και δεν είναι ένας απλός στρατιώτης που βρήκε το θάρρος να αντισταθεί αλλά ένας Ινδιάνος που έτυχε να βρίσκεται στο λάθος μέρος την λάθος στιγμή. Η στιγμή όμως δεν τον «πήρε από κάτω” μιας και σεβάστηκε την ιστορία του και τα πνεύματα των αρχαίων Ινδιάνων και χρησιμοποίησε την δύναμή τους για να επιβιώσει. Όταν λοιπόν, ανακοινώθηκε η ανάπτυξη του Prey 2 είχα ενθουσιαστεί πάρα πολύ μιας και ήθελα να δω τι γίνεται στον γαλαξία και ποια θα ήταν η κατάληξη αυτής της εχθρικής φυλής.

Μετά από μια ακύρωση και αρκετά χρόνια ησυχίας, η Bethesda έρχεται να ταράξει τα νερά ανακοινώνοντας την ανάπτυξη ενός νέου I.P. με τίτλο PREY. Σύμφωνα με την εταιρεία, το PREY αποτελεί ένα reboot του ομώνυμου παιχνιδιού και θα διηγείται μια διαφορετική ιστορία με άλλους χαρακτήρες και εχθρούς ενώ θα δανείζεται πολλά στοιχεία από διάφορα είδη σύγχρονων παιχνιδιών. Η ανάπτυξη του reboot έγινε από την Arkane Studios και κυκλοφορεί για PS4, Xbox One και υπολογιστές μέσω του Steam. Πρόκειται για ένα FPS RPG και θα θεωρηθεί από πολλούς ως μια μίξη των DOOM, Bioshock, System Shock και Dishonored. Είναι ένας τίτλος που ξεκίνησε στην ανάπτυξή του με διφορούμενες απόψεις, κυρίως από τους φίλους της παλιάς σειράς οι οποίοι ήθελαν να δουν μια συνέχεια στο αγαπημένο τους παιχνίδι.

Στο PREY, οι παίχτες θα βρεθούν στον ρόλο του (ή «της” ανάλογα την επιλογή που θα κάνουμε στην αρχή) Morgan Yu που βρίσκεται πάνω στον διαστημικό σταθμό του Talos I. Βρισκόμαστε σε μια εναλλακτική πραγματικότητα. Ο πρόεδρος των Η.Π.Α. John F. Kennedy επιβιώνει από την απόπειρα δολοφονίας εναντίον του το 1963. Η απόπειρα αυτή δίνει στον Kennedy το έναυσμα να επενδύσει σε διαστημικά προγράμματα και να δώσει στην Αμερική την ευκαιρία να αναπτυχθεί πέρα από τα όρια της Γης. Η δράση των ανθρώπων στο διάστημα προσέλκυσε ένα είδος εξωγήινων, δημιουργημένων από πολλά διαφορετικά είδη ονόματι Typhon, που επιτίθεται στον πλανήτη μας. Οι Ηνωμένες Πολιτείες προστατεύουν την Γη και αιχμαλωτίζουν τους εξωγήινους. Με αφορμή την εισβολή, οι Ρώσοι δημιουργούν έναν διαστημικό σταθμό για την αιχμαλωσία των Typhon και το ονομάζουν Kletka (κελί). Μετά την πτώση της Σοβιετικής Ένωσης, η Αμερική λαμβάνει υπό τον έλεγχό της το κελί και το μετονομάζει σε ‘Project Axiom’ δημιουργώντας παράλληλα έναν σταθμό ερευνών και μελέτης των Typhon.

Μερικά χρόνια μετά οι Ηνωμένες Πολιτείες εγκαταλείπουν τις μελέτες και φεύγουν από το διάστημα. Το 2025, η TranStar Corporation αγοράζει το Kletka και το 2030 το αλλάζει στο Talos I, έναν ολοκαίνουργιο σταθμό που ειδικεύεται στην μελέτη της νευροεπιστήμης και την δημιουργία των Neuromods, συσκευών που μπορούν να ανακατασκευάσουν τον ανθρώπινο εγκέφαλο και να του δώσουν ιδιότητες που δεν είχε πριν (όπως και υπερφυσικές ιδιότητες).

Ο/Η Morgan Yu προσλαμβάνεται το έτος 2032 από τον αδερφό Alex Yu στα προγράμματα μελέτης του Talos I. Κατά την διάρκεια ορισμένων εξετάσεων πριν την αποχώρησή μας από τον σταθμό, ο γιατρός που μας επιβλέπει δέχεται επίθεση από ένα Typhon και ο πρωταγωνιστής μας πέφτει κάτω λιπόθυμος. Την επόμενη μέρα ξυπνάμε πάλι στο διαμέρισμά μας και αντιλαμβανόμαστε πως όλος ο χώρος είναι απλά ένα περιβάλλον προσομοίωσης και ζούμε πάνω στον σταθμό για πάνω από τρία χρόνια. Με μια εισβολή να λαμβάνει χώρα πάνω στον σταθμό και την μνήμη μας να μας έχει εγκαταλείψει, ξεκινούμε την αναζήτηση απαντήσεων ενώ ταυτόχρονα προσπαθούμε να επιβιώσουμε σε έναν διαλυμένο σταθμό πλημμυρισμένο από θάνατο και απειλές.

20170506112349_1

Πριν ξεκινήσω με την κριτική μας πάνω στον τίτλο, θα ήθελα να σας εκμυστηρευτώ κάτι. Μέχρι πρότινος δεν είχα δείξει κάποιο ενδιαφέρον για το PREY της Bethesda. Γνωρίζοντας ότι πρόκειται για διαφορετική ιστορία και διαφορετικές εταιρείες πίσω από την ανάπτυξη, δεν είχα ελπίδες για έναν αξιόλογο τίτλο, ειδικά όταν το Dishonored 2 υπέφερε – από άποψη απόδοσης – στους υπολογιστές. Όταν έφτασε η ημέρα κυκλοφορίας και η IGE Group είχε την ευγενή καλοσύνη να μας προμηθεύσει με έναν κωδικό, δεν χάσαμε την ευκαιρία να δοκιμάσουμε το παιχνίδι και να ανακαλύψουμε από πρώτο χέρι γιατί γίνεται αυτός ο χαμός. Προς μεγάλη μου έκπληξη διαπίστωσα πως το PREY της Arkane Studios πρόκειται για ένα αρκετά καλοδουλεμένο προϊόν με ενδιαφέρουσα ιστορία και εθιστικό gameplay.

Το Gameplay επικεντρώνει γύρω από την εξερεύνηση και την επιβίωση παρά το τρέξιμο και την επιθετικότητα. Ο σταθμός του Talos I είναι ένα διαλυμένο τοπίο γεμάτο κινδύνους και νεκρά μέλη πληρώματος που ανά πάσα στιγμή μπορεί να σηκωθούν και να μας κάνουν κακό. Η προσοχή μας είναι αυξημένη στο έπακρον αφού ακόμα και μια κούπα του καφέ μπορεί να είναι ένα Mimic μεταμορφωμένο. Ξεκινάμε αργά και όσο προχωράμε νιώθουμε το παιχνίδι να συμβαδίζει με εμάς και την πρόοδο που κάνουμε στον χαρακτήρα μας. Είπαμε στην αρχή πως μιλάμε για ένα RPG πρώτου προσώπου και αυτό είναι ένα στοιχείο που θα το διαπιστώσουμε από την πρώτη ώρα.

Ο χαρακτήρας μας έχει στην διάθεσή του έναν αποθηκευτικό χώρο στον οποίο μπορούμε να έχουμε τα όπλα μας καθώς και διάφορα αντικείμενα που βρίσκουμε διάσπαρτα στα δωμάτια. Κάθε αντικείμενο έχει διαφορετική χρησιμότητα. Για παράδειγμα, μπορεί να βρούμε Med Kits ή εργαλεία για να επιδιορθώνουμε την στολή μας αλλά και λουλούδια που τα χρησιμοποιούμε για την κατασκευή αντικειμένων. Σε ορισμένα σημεία του σταθμού υπάρχουν μερικά μηχανήματα που βοηθούν στο να επεξεργαζόμαστε τα αντικείμενα και τα σκουπίδια που βρίσκουμε, και να τα διασπάμε σε υλικά για την κατασκευή νέων όπλων, πυρομαχικών, ακόμα και Neuromods που μας βοηθούν στο να ξεκλειδώσουμε περισσότερες ικανότητες. Είναι μια ασχολία που θα την επιθυμήσουμε πολλές φορές καθώς θα πρέπει να αδειάζουμε το Inventory μας συχνά και να φτιάχνουμε πυρομαχικά καθ’όλη την διάρκεια.

20170508154726_1

Τα Typhons είναι αρκετά επικίνδυνοι εχθροί και τα χτυπήματά τους είναι αρκετά για να μας εξαφανίσουν. Τα όπλα μας δεν είναι αρκετά δυνατά για να προκαλέσουν την απαιτούμενη ζημιά και έτσι πρέπει να προσέχουμε. Τα πυρομαχικά τελειώνουν πολύ γρήγορα και θα πρέπει να οργανώσουμε την κάθε επίθεσή μας κατάλληλα ώστε να μην σπαταλάμε τις πολύτιμες σφαίρες μας και να δεχθούμε όσο λιγότερα χτυπήματα γίνεται. Μας δίνεται και η επιλογή να αιφνιδιάσουμε τους εχθρούς μας ή να τους αποφύγουμε αντίστοιχα μέσω του συστήματος Stealth. Είναι ένα σύστημα που θα χρησιμοποιήσουμε πολύ συχνά και θα το δούμε να υλοποιείται με διαφορετικούς τρόπους – είτε σκύβοντας, είτε μέσω της ικανότητας «Mimic” που μας μεταμορφώνει σε κάποιο αντικείμενο.

Όλα τα παραπάνω στοιχεία μετατρέπουν το PREY σε ένα αργό παιχνίδι. Ελάχιστες είναι οι περιπτώσεις που θα αντιμετωπίσουμε πολλούς εχθρούς ταυτόχρονα και όταν έρθει εκείνη η ώρα θα μας δίνεται η επιλογή να χρησιμοποιήσουμε το περιβάλλον προς όφελός μας. Αν δηλαδή μας τελειώσουν τα πυρομαχικά και δεν μπορούμε να πλησιάσουμε τον εχθρό μας, τότε μπορούμε να σηκώσουμε κάποιο βαρύ αντικείμενο και να το πετάξουμε με δύναμη πάνω στους εξωγήινους ώστε να προκαλέσουμε ακόμα και ένα μικρό ποσοστό ζημιάς. Σε γενικές γραμμές, το σύστημα μάχης μοιάζει να είναι λίγο ρηχό. Παρά την ποικιλία που έχουμε στα όπλα ή τις συσκευές και τις ικανότητές μας, θα χρειαστεί να περάσουμε αρκετό χρόνο προετοιμασίας για να αισθανθούμε ότι προκαλέσαμε ζημιά στον αντίπαλό μας. Το πρόβλημα αυτό γίνεται πιο αισθητό με την ταχύτητα επίθεσής μας και την ταχύτητα με την οποία «λυσσάνε” τα mimics, αλλά και όσο μπαίνουμε σε νέες περιοχές και εντοπίζουμε νέα είδη εξωγήινων με διαφορετικές αδυναμίες και ιδιαιτερότητες.

Είμαστε ελεύθεροι να επιλέξουμε το δικό μας στυλ παιχνιδιού, κυρίως με την παρουσία των Neuromods. Καθώς ο αριθμός των Neuromods που θα βρούμε στην αρχή είναι μικρός θα πρέπει να επιλέξουμε ποιες ιδιότητες θέλουμε να ξεκλειδώσουμε στην αρχή και να παραμετροποιήσουμε το παιχνίδι γύρω από αυτές. Υπάρχουν έξι μεγάλες κατηγορίες, τρεις ανθρώπινες και τρεις εξωγήινες. Οι τρεις τελευταίες μας ανοίγονται με την απόκτηση του ‘Psychoscope’, μιας συσκευής που μας επιτρέπει να εντοπίζουμε κρυμμένα Mimics και να αναλύουμε τα Typhons που θα βρεθούν μπροστά μας. Οι αναλύσεις που κάνουμε ξεκλειδώνουν περισσότερα Mods, όπως το Mimic Ability ή το Kinetic Blast. Οι ανθρώπινες ικανότητες από την άλλη περιέχουν κλασσικές ικανότητες όπως Hacking, Repairing, Stealth, Stamina και Heavy Lifting, αλλά και το ξεκλείδωμα χώρου και θέσεων για τα διάφορα Mods της στολής μας.

20170510212218_1

Το σύστημα μάχης όμως είναι μόνο ένα από εκείνα που θα μας απασχολήσουν καθ’όλη την διάρκεια του gameplay. Η εξερεύνηση είναι το κυριότερο χαρακτηριστικό που θα μας κρατήσει στον σταθμό του Talos I. Τα Objectives – που χωρίζονται στα κύρια και τα επιμέρους – είναι διασκορπισμένα με τέτοιο ύφος ώστε να τα προσεγγίζουμε με διαφορετικούς τρόπους κάθε φορά. Για παράδειγμα, μπορεί να χρειαστεί να αποκτήσουμε πρόσβαση σε κάποιο κλειδωμένο δωμάτιο. Οι επιλογές που μας δίνονται είναι αρκετές. Μπορούμε είτε να αναζητήσουμε την αντίστοιχη κάρτα εισόδου από κάποιο πτώμα, να μεταμορφωθούμε σε αντικείμενο και να χωθούμε από ένα μικρό άνοιγμα, να χακάρουμε το σύστημα της πόρτας ή να ψάξουμε για κάποια εναλλακτική είσοδο που δεν φαίνεται με την πρώτη ματιά. Η ελευθερία κινήσεων είναι κάτι που μας εντυπωσίασε αρκετά.

Κάθε περιοχή έχει όσα αντικείμενα χρειαζόμαστε και ίσως λίγα παραπάνω απ’ότι μπορούμε να κουβαλήσουμε. Ωστόσο, υπάρχει κάτι πολύ ευχάριστο σε όλη αυτή την διαδικασία. Επιπλέον, είναι ένας αποτελεσματικός τρόπος για να διαχωρίσουμε τι πραγματικά χρειαζόμαστε και τι όχι. Θα βρούμε πολλά σκουπίδια, από καμένες συσκευές μέχρι και όργανα των εξωγήινων τα οποία θα πιάνουν χώρο, εκεί που θα μπορούσαμε να κρατήσουμε πυρομαχικά. Αυτό σημαίνει επίσης πως ανταμοιβόμαστε για την περιπλάνησή μας, καθώς οτιδήποτε βρούμε μπορεί να χρησιμοποιηθεί στην ανακύκλωση. Όπως στα περισσότερα RPG, έτσι και εδώ, η οδύσσεια για το Loot είναι και μια αφορμή να βρούμε μέρη που δεν υπήρχε περίπτωση να μπούμε ποτέ και να ακούσουμε Audio Logs και ιστορίες που μας βοηθάνε να ξεφύγουμε από την μιζέρια του σταθμού.

Για ένα παιχνίδι του 2017, το PREY είναι πανέμορφο και φέρει με καμάρι την υπογραφή της Arkane, όχι μόνο στο Level Design αλλά και στο σχέδιο των χαρακτήρων. Ο Morgan και ο Alex, αλλά ακόμα και επιζήσαντες που βρίσκουμε κατά την διάρκεια της περιπέτειάς μας, θα μας θυμίσουν τα σχέδια των άλλων τίτλων της εταιρείας (Dishonored 1 & 2). Τα όπλα είναι ξεχωριστά με τον τρόπο τους και τα Typhon είναι δημιουργήματα που προκύπτουν από τους εφιάλτες που είχαμε ως μικρά παιδιά. Τα γραφικά είναι πανέμορφα και σε συνδυασμό με τα ηχητικά εφέ και το μουσικό σύνολο δημιουργείται μια ατμόσφαιρα τρόμου και ανατριχίλας, κατάλληλης για Jumpscares και πολλά χτυποκάρδια.

H ομορφιά των επιπέδων και των χαρακτήρων δεν βαραίνει το σύστημά μας. Η Arkane Studios έμαθε από τα λάθη του παρελθόντος και μετά την σχεδόν καταστροφική απόδοση του Dishonored 2 μας φέρνει έναν τίτλο που τρέχει τέλεια ακόμα και σε συστήματα χαμηλής δύναμης. Στο δικό μου σύστημα το παιχνίδι έτρεχε με 60fps στα Medium Settings χωρίς να υπάρχουν προβλήματα, stutterings ή πτώσεις καθ’όλη την διάρκεια. Όταν επέλεγα υψηλότερες ρυθμίσεις, τα FPS παρέμεναν σταθερά στα 60 αλλά έβλεπα πως τα Textures και το pop-in φόρτωναν πολύ αργά ή και καθόλου με αποτέλεσμα να βλέπω συνεχώς θολωμένες πόρτες και τοίχους. Ακόμα και στις μέτριες ρυθμίσεις κάνουμε λόγο για ένα όμορφο τίτλο που δεν έχει να ζηλέψει και πάρα πολλά από άλλα παιχνίδια του σήμερα.

Στο σύστημα που χρησιμοποιήθηκε για το Review υπήρχε ένας επεξεργαστής Intel Core i5-4690, μια κάρτα γραφικών AMD Radeon R9 270 στα 2GB με τον τελευταίο Driver εγκατεστημένο, μνήμη RAM 8GB, Windows 8.1, και δύο οθόνες (1x1080p και 1x720p).

Για να καταλάβετε όμως περισσότερα πράγματα σύμφωνα με την απόδοση του παιχνιδιού στους υπολογιστές, ο Θάνος Ψαρογένης ετοίμασε ένα σχετικό βίντεο στο κανάλι μας στο Youtube

H Arkane Studios δηλώνει δυναμικά την παρουσία της για μια ακόμα φορά και η Bethesda μας προσφέρει έναν ακόμα τίτλο που θα μας εντυπωσιάσει. Το PREY είναι ένα εγχείρημα που παρά το ωραίο παρουσιαστικό και δυνατό gameplay του, έχει ορισμένα προβλήματα που μπορεί να αποτρέψουν κάποιους από εμάς να το ευχαριστηθούμε όπως πρέπει. Πολλά από αυτά τα θέματα προκύπτουν ως συνέπειες από την ευρεία λίστα με τις επιλογές που μας δίνονται. Η παραμετροποίηση του Playstyle μας είναι μια ευπρόσδεκτη επιλογή αλλά αυτό δεν σημαίνει πως το Stealth είναι ίδιας ποιότητας με εκείνο του Dishonored, ή το σύστημα μάχης τόσο γρήγορο και έντονο όσο του BioShock.

Παρόλα αυτά, το PREY είναι ένα παιχνίδι άξιο προσοχής λόγω της ιστορίας του, του περιβάλλοντος και της εξαιρετικής ατμόσφαιρας που μας προσφέρει. Η εξερεύνηση είναι μια διασκεδαστική ασχολία, γεμάτη ενδιαφέρουσες ανακαλύψεις και στιγμές που θα μας κρατήσουν καθηλωμένους στην άκρη της καρέκλας μας. Θα μας γεμίσει με δέος, ανάμεικτα συναισθήματα και απορίες για το οτιδήποτε συμβαίνει κατά την διάρκειά του. Μια φορά δεν είναι αρκετή μιας και το τέλος του παιχνιδιού δεν είναι πάντα συγκεκριμένο και καθορίζεται από όλες τις επιλογές που θα κάνουμε όσο προχωράμε προς το τέλος. Κάθε επίλογος είναι φτιαγμένος έτσι ώστε να μη μας απογοητεύει και να αντικατοπτρίζει κατάλληλα όλες τις επιλογές που κάναμε. Να θυμάστε: μην κλείσετε το παιχνίδι μετά τους τίτλους τέλους.

Το PREY είναι διαθέσιμο στο STEAM στην τιμή των 59,99€.

Ευχαριστούμε την IGE Group S.A. για την παροχή του Review Code.

PREY - PC Review
ΙΣΤΟΡΙΑ8
GAMEPLAY8.5
ΓΡΑΦΙΚΑ9
ΑΠΟΔΟΣΗ9
ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΟΤΗΤΑ8
ΔΙΑΡΚΕΙΑ9
ΘΕΤΙΚΑ
  • Δίνονται πολλές επιλογές στον παίχτη για την περιπλάνηση και το gameplay
  • Μεγάλο σε διάρκεια
  • Πολύ καλό optimization
ΑΡΝΗΤΙΚΑ
  • Αραιά Save Points (διορθώνεται με χειροκίνητο Quick Save)
  • Δεν υπάρχει βάθος στο σύστημα μάχης
8.5Πολύ καλό
Reader Rating: (0 Votes)
0.0