odhgosgpuart

Η κατάλληλη εποχή αγοράς GPU

Συχνά-πυκνά ακούω ερωτήσεις για το πότε πρέπει να αγοράσει κάποιος GPU. Κάθε 2 χρόνια, σχεδόν, κυκλοφορούν νέα μοντέλα τα οποία μέχρι να βγουν οι υλοποιήσεις εταιριών και να σταθεροποιηθούν περνάνε περίπου 4 μήνες. Αν θέλει κάποιος να αγοράσει PC τώρα, βάζει έναν καλό CPU εξαρχής και δίνει όσα μπορεί σε GPU. Στο τέλος του 2016, που θα βγουν NVIDIA και AMD με νέες λιθογραφικές μεθόδους με τις νέες μνήμες HBM2 και GDDR5X, μπορεί να αξιολογήσει κάποιος αν θα πουλήσει την GPU του για να πάρει κάτι καλύτερο, φυσικά όσο έχει αξία ως μεταχειρισμένη.

odhgosgpuart

Οι σαρωτικές αλλαγές στις GPU

Η VRAM

Τύπος VRAM Transfer Rate Interface bits Bandwidth
GDDR5 5-7 GBPS 32 bit 512 bits
GDDR5X 10-14 GBPS 64bit 512bits
HBM 25,6 GBPS 128bit 4096 bits

 

  • HBM: Είναι ίσως η επανάσταση τον χώρο των μνημών για κάρτες γραφικών και όχι μόνο. Και λέω όχι μόνο, διότι η AMD φαίνεται να σχεδιάζει να τις εισάγει και στα μελλοντικά APUs της. Όπως βλέπετε και στον άνω πίνακα η διαφορά στο bandwidth είναι τεράστια με τις μνήμες που ξέραμε μέχρι σήμερα. Τα πρώτα δείγματα γραφής της νέας αυτής τεχνολογίας έδωσε πρώτη η AMD (και μπράβο της!) φέρνοντας στην αγορά τις R9 Fury/Fury X και Nano. Είναι σαφές ότι η AMD έκανε μια κίνηση marketing μιας και κανείς δεν προσδοκούσε/προσδοκάει να πουλήσουν πολύ αυτές οι κάρτες. Παρόλο που σαν επιδόσεις δεν διαφέρουν πολύ από τις αντίστοιχες λύσεις της NVIDIA, το γεγονός ότι δούλεψε το R&D της AMD σε συνεργασία με τη Hynix από το 2008 μέχρι το 2013 και την κατοχύρωση της πατέντας, είναι σημάδι ανάκαμψης. Εν τέλει, οι τιμές των HBM GPU είναι υψηλές και το OC Headroom μικρό για να κοντράρουν 980/980ti. Όπως κάθε νέα τεχνολογία, έτσι και το HBM προσέφερε αύξηση επιδόσεων σε (πολύ) μικρότερο χώρο με μικρότερες απαιτήσεις ενέργειας, ΑΛΛΑ έχουμε να δούμε πολλά επεισόδια ακόμα.

 

Πώς το καταφέρνει αυτό;

Στο GDDR5 όπως θα δείτε παρακάτω στο παράδειγμα της 290Χ, τα chips της μνήμης είναι γύρω γύρω από τον πυρήνα. Με το HBM τα Chips πάνε το ένα πάνω στο άλλο σε στοίβα όσο γίνεται πιο κοντά στον πυρήνα εξοικονομώντας χώρο, ενέργεια και χρήματα από τη μείωση του μεγέθους του PCB σχεδόν στο μισό!

 

Επίσης, πέρα από τις μνήμες, η AMD ανακοινώνει νέα γενιά πυρήνων GPU σε νέα λιθογραφία, κάτι που θα κάνει και η NVIDIA! Έτσι, στο τέλος του 2016 θα έχουμε μια τεράστια στροφή στην τεχνολογία των GPU με μικρότερα PCB! Οι καλές GPU θα έχουν HBM2, οι μέτριες θα έχουν GDDR5X και οι λιγότερο καλές, GDDR3 ή GDDR5.

 

Γιατί έχει πέσει τόσο η AMD;

Όπως θα διαβάσετε και παρακάτω, ο Έλληνας Overclocker Σταύρος Σαββόπουλος, από την Overclocked Gaming Systems, έγραψε κάτι πολύ χρήσιμο σε ομάδα για υπολογιστές που εξηγεί τους λόγους.

Πάντα υπήρχε η πεποίθηση ότι η AMD ρίχνει λεφτά στις επιδόσεις κι όχι στο marketing. Ότι ήταν value for money στις κάρτες κτλπ κτλπ (κάποτε όντως ήταν).

Πλέον έχουμε μία «σκιά” της παλιάς καλής AMD, που έχει να βγάλει νέα σοβαρή αρχιτεκτονική επεξεργαστών από τα τέλη του 2011.

Δυστυχώς η μπάλα πήρε κι το κομμάτι των καρτών γιατί παρ’όλο που υπήρξε τρο-με-ρή ζήτηση των καρτών της πριν 2 χρόνια (κυρίως λόγω mining), ο τζίρος δεν ήταν αρκετός για να «σπρώξει” το R&D στους επεξεργαστές.

Από τότε, έχουμε φάει κάθε πιθανό rebrand στην μάπα… Οι πυρήνες της 7970 (Tahiti XT) & της 290x (Hawaii XT) να έχουν βγάλει 15 διαφορετικές κάρτες (μία με χαμηλά ρολόγια κι κομμένους shaders, μία με υψηλά ρολόγια κι κομμένους shaders, μία με χαμηλά ρολόγια κι περισσότερους shaders κτλπ κτλπ), κι να ακούμε τα χίλια μύρια περί Fury & Fury X από το marketing dep. της AMD πριν καν αυτές βγουν.

Τι 10-15-20-30% πάνω από 980 Ti λέγανε κι μιας κι ήταν πίσω σε τεχνολογία η AMD έπρεπε να κάνει κάτι για να ανταγωνιστεί την Nvidia….

Τι σκέφτηκε λοιπόν? Είδε πως το να βγάλει νέα αρχιτεκτονική με καλύτερο shader performance ουσιαστικά δεν έπαιζε (βλ. πόσο πίσω είναι το R&D), οπότε ουσιαστικά πήρε τον προηγούμενο hi-end πυρήνα κι πέταξε πάνω ότι μπορούσε.
α) μεγάλωσε το μέγεθος ώστε να χωρέσουν παραπάνω
shaders
β) έβαλε
HBM
γ) έβαλε κι
wc για να την κάνει πιο «φαντεζί” (θα ήθελα να ξέρα αν υπάρχει cooler στο μέγεθος του pcb που θα σήκωνε την κατανάλωση της)

Κουτσά στραβά άγγιξε τις επιδόσεις της 980 Ti, όμως η κατανάλωση, η τιμή κι το κακό (κλειδωμένο αρχικά) oc έναντι των ευκόλων +25% clocks της 980 Ti την κράτησαν πίσω. Οπότε το πρώτο επίσημα big fail του mktg της AMD που έλεγε για μεγάλο πλεονέκτημα της fury x vs 980 ti είναι γεγονός.

odhgosgpuart

ff

Fan cooling πάνω και Blower cooling κάτω

Εκεί έξω θα δείτε ότι υπάρχουν πολλές εταιρίες για την υλοποίηση συστημάτων ψύξης της GPU σας. Πέρα από τη Sapphire και την XFX που είναι αποκλειστικά για AMD GPU και την EVGA που είναι αποκλειστικά για NVIDIA GPU, υπάρχουν εκεί έξω εταιρίες όπως η MSI, η Gigabyte, η ASUS, η Ζotac, η Palit και πολλές ακόμα που δε μπορείτε καν να φανταστείτε. Κάθε μια εκτός από το δικό της σύστημα ψύξης μπορεί να κάνει εργοστασιακό overclock με βάση τους αρχικούς χρονισμούς της NVIDIA Reference εκδοχής, να προσφέρει ποιοτικότερο σύστημα τροφοδοσίας ρεύματος (με καλύτερους πυκνωτές ας πούμε) και γενικά να προσφέρει κάτι πραγματικά.

Είδος Cooler Πλεονεκτήματα Μειονεκτήματα
Blower Αθόρυβο σε χαμηλό φόρτο Μη αποδοτικό και θορυβώδες σε Load
Διάταξη με 2 ή 3 fans Χαμηλές θερμοκρασίες γενικά Όχι τόσο μεγάλο OC headroom
Υδρόψυξη OC headroom Χρειάζεται χώρος για το ψυγείο
Hybrid(υδρόψυξη και blower μαζί) Ποιοτική αναβάθμιση από τον απλό αέρα Είναι ένα ψυγείο που θέλει θέση στο κουτί

Η καλύτερη υλοποίηση είναι αυτή που θα έχει Core Clock και Memory Clock υψηλότερο από τις άλλες! 2-8 βαθμούς διαφορά που έχουν τα περισσότερα Coolers είναι για τον ****! Μιλάμε για chips που το lifespan τους μειώνεται όταν είναι προφανώς συνεχώς στους 90 βαθμούς. Τώρα αν έχει 20 ή 25 σε idle ΕΙΝΑΙ ΑΝΟΥΣΙΟ. Επίσης αν κάποιος θέλει αθόρυβη ψύκτρα να πάρει παθητική που είναι εντελώς αθόρυβη. Όλες οι άλλες όταν μπαίνετε σε games θα κάνουν λίγο θόρυβο! Μέχρι 40% load ΚΑΜΙΑ σύγχρονη GPU δεν έχει ενεργοποιημένα fans!

Κάτοχος MSI GTX770 2GB OC Edition με το 300R να έχει μέσα 8 fans να λειτουργούν, έχω 25DB θόρυβο και η GPU ΟΥΤΕ καν που ακούγεται. Θέμα εμφάνισης είναι μόνο. Πήρες ASUS μητρική, πάρε ΑSUS GPU. Πήρες MSI μητρική, πάρε και MSI GPU. Tόσο απλά.

odhgosgpuart

Διασύνδεση GPU

Όταν λέω διασύνδεση εννοώ το Port πού κουμπώνει η GPU. Παλαιότερα υπήρχε θύρα που λεγόταν AGP (Accelerated Graphics Port). Στην συνέχεια με τις ανάγκες να μεγαλώνουν και τη σκέψη ότι μπορούσαν να κουμπώσουν στη μητρική και άλλα πράγματα εκτός από τη GPU, δημιουργήθηκε το PCI (Peripheral Component Interconnect Express) και το PCI Express. Σήμερα υπάρχει το PCI-E σε όλες τις σύγχρονες μητρικές και ίσως βρει κάποιος PCI θύρα κάπου ξεχασμένη.

Σίγουρα όλοι έχετε δει μητρικές της AMD να έχουν PCI-E 2.0 την ώρα που της Intel έχουν PCI-E 3.0. Οι διαφορές για τον μέσο χρήστη είναι ελάχιστες (1-2 FPS) ωστόσο όσο προχωράει η τεχνολογία τόσο θα αυξάνονται οι ανάγκες και οι χρήσεις των PCΙ-Ε. Ήδη σήμερα βγάζουμε κάρτες ήχου, κάρτες δικτύου, κάρτες RAID, ενώ σχετικά πρόσφατα μπήκαν και οι SSD σε PCI, εκμεταλλευόμενοι το τεράστιο Bandwidth που δίνει αυτή η διασύνδεση.

Όταν βάζεις μια PCI-E 3.0 GPU σε ένα σύστημα με PCI-E 2.0 το bandwidth της κάρτας περιορίζεται σε αυτό που μπορεί να δώσει η ίδια η μητρική.

PCI ΕXPRESS

 

Και επειδή ένα βίντεο έχει μεγαλύτερη αξία πάρτε Linus:

 

Το άρθρο συνεχίζεται στη 3η σελίδα