Έφτασε και αυτή η μέρα. Όποιος έχει παρακολουθήσει έστω και λίγο την πορεία μου σε αυτήν την ιστοσελίδα θα έχει παρατηρήσει πως τείνω πιο πολύ προς το είδος των Survival RPG και των RPG γενικότερα. Ειδικά αν σκεφτούμε πως τα πρώτα παιχνίδια για τα οποία έγραψα μια κριτική ήταν το Don’t Starve και το GRAV, τίτλοι που έχουν φάει ώρες από την ζωή μου είτε σε solo play είτε με παρέα (ειδικά με το Don’t Starve Together). Βέβαια, υπήρχε και ο παράγοντας της ξενέρας, μιας και η δουλειά ωρών μπορεί να καταστραφεί σε δευτερόλεπτα.

Πριν από αρκετούς μήνες, είχαμε μιλήσει για ένα παιχνίδι από μια σχετικά άγνωστη ομάδα η οποία ειδικεύεται σε τίτλους για συσκευές Android και iOS. Η ανάπτυξη του άρχισε με την αρχή της «χρυσής εποχής των Survival» παιχνιδιών οπότε δεν μου κάνει και μεγάλη έκπληξη που δανείζεται στοιχεία από αυτά. Είναι φυσικό να σκεφτούμε πως μια ομάδα που εστιάζει κυρίως στην ανάπτυξη εφαρμογών για κινητά, να αντιμετωπίζει αρκετά προβλήματα στο Porting τίτλων σε υπολογιστές. Το πρώτο πράγμα που ευχόμαστε πάντα σε μια τέτοια περίπτωση είναι να βρεθούμε αντιμέτωποι με όσο το δυνατόν λιγότερα προβλήματα.

Οι Butterscotch Shenanigans λοιπόν, δοκιμάζουν την τύχη τους στην πλατφόρμα του Steam μέσω του Crashlands. Το Crashlands είναι ένα 2D Action-Exploration RPG με αρκετά Sandbox στοιχεία τα οποία θα μας θυμίσουν κάτι από Terraria και Don’t Starve μαζί με την λογική του GRAV. Ένα ταξίδι στο διάστημα διακόπτεται απότομα και βρισκόμαστε σε έναν άγνωστο κόσμο, γεμάτο ζωή, φυτά, άγνωστα μέρη και αντικείμενα αλλά με την γνωστή συνταγή της επιβίωσης.

Αναλαμβάνουμε τον ρόλο της Flux, μιας διαγαλαξιακής ταχυδρόμου μεγάλων πακέτων ενώ βρίσκεται σε μια αποστολή. Η μεταφορά του πακέτου είναι ιδιαιτέρως σημαντική και πρέπει να παραδοθεί το συντομότερο δυνατό. Κατά την διάρκεια του ταξιδιού μας πέφτουμε θύματα επίθεσης. Ένας μεγάλος εξωγήινος που μοιάζει με τον M.o.d.o.k. από το σύμπαν της Marvel και έχει το όνομα Hewgodooko, ψάχνει ένα εξάρτημα για μια εφεύρεση που ετοιμάζει. Τυχαία στο πλοίο μας, αυτό το εξάρτημα αποτελεί και την βασική μηχανή κίνησης και κάνουμε το λάθος να του το γνωστοποιήσουμε. Έτσι, καταστρέφει το πλοίο μας και εν τέλει βρισκόμαστε στην επιφάνεια του Woanope, ενός ξένου πλανήτη στον οποίο πρέπει να αγωνιστούμε, να φτιάξουμε όπλα και αντικείμενα, να ολοκληρώσουμε quests, να αντιμετωπίσουμε τεράστια αφεντικά και να βρούμε τον Hewgodooko, να πάρουμε πίσω την μηχανή μας και να συνεχίσουμε την αποστολή μας.

Η πρώτη διαφορά που θα παρατηρούμε σε σχέση με παρόμοιους τίτλους είναι το ξεκίνημα. Δεν έχουμε το αίσθημα αποπροσανατολισμού. Δεν θα χρειαστεί να αρχίσουμε να μαζεύουμε ότι βρεθεί πρώτο μπροστά μας για να μην πεινάσουμε ή για να προλάβουμε την νύχτα. Η ιστορία είναι το βασικότερο στοιχείο και για μερικούς ίσως και το μόνο που θα απασχολήσει στο μεγαλύτερο κομμάτι. Το ρομποτάκι-σύμβουλος που έχουμε μαζί μας, δίνει όλες τις απαραίτητες συμβουλές και οδηγίες που χρειαζόμαστε για να φτιάξουμε κάτι καινούργιο ή να βρούμε κάποιο σημαντικό εργαλείο. Ενώ αποτελεί μια ωραία, λιγότερο αγχωτική αλλαγή, είναι και η ειδοποιός διαφορά με τα πιο «σκληροπυρηνικά» του είδους.

Η απλοποίηση ξεκινάει κυρίως από τις συνταγές και το σύστημα του αποθηκευτικού χώρου. Πάντα υπήρχε το πρόβλημα των άχρηστων υλικών ή εκείνων που αναγκαστικά θα χρησιμοποιούσαμε πιο μετά στην πορεία μας. Θα έπρεπε να βρούμε κάποιο άλλο μέρος για να χώσουμε τα υλικά που δεν χρειαζόμαστε, ώστε τελικά να μπορέσουμε να έχουμε μερικές θέσεις παραπάνω στην τσάντα μας για τα απαραίτητα (όπως ξύλο, πέτρες και χόρτα). Η τεχνολογία κάνει για άλλη μια φορά το θαύμα της και πλέον το Inventory μας δεν χρειάζεται αναδιοργάνωση. Όλα τα υλικά μας αποθηκεύονται αυτόματα, και μπορούμε να μαζέψουμε όσα θέλουμε χωρίς να νοιαζόμαστε για το αν θα γεμίσουμε μέχρι το λαιμό με σκουπίδια. Ότι μαζευτεί παραμένει δικό μας – εκτός αν πεθάνουμε, και σε αυτή την περίπτωση χάνουμε μόνο ένα μέρος των υπαρχόντων μας – ενώ δεν χρειάζεται να μαζεύουμε «χειροκίνητα» ότι πέφτει από τα φυτά ή τους εχθρούς μας.

Ξεχνώντας την έννοια της οργάνωσης και του μαζέματος των αντικειμένων, μπορούμε να εστιάσουμε περισσότερο στην αναζήτηση και τον τομέα της μάχης. Όσο περιπλανιόμαστε θα χρειαστεί να μαζέψουμε αρκετά αντικείμενα. Αφού σπάσουμε μερικά, ίσως καταφέρουμε να βρούμε μέσα τους και ένα κιβώτιο. Αυτό το κιβώτιο αποτελεί και μια νέα συνταγή την οποία μπορούμε να ολοκληρώσουμε μέσω του αντίστοιχου Workstation. Αρχίζουμε με τα βασικά όπλα και πανοπλίες όπως τα Wooden Armors και Sword και προχωράμε σε πιο εξελιγμένα, όσο αντιμετωπίζουμε μεγαλύτερα τέρατα και quests. Ευτυχώς δεν χρειάζεται να αλλάζουμε συνέχεια τα αγροτικά εργαλεία μας, μιας και ενσωματώνονται στην στολή μας, οπότε αν κρατάμε το σπαθί μας το παιχνίδι αλλάζει αυτόματα στο τσεκούρι την στιγμή που κλικάρουμε πάνω σε έναν κορμό δέντρου. Με άλλα λόγια, πρόκειται για ένα κλασσικό Action RPG με έντονο το στοιχείο του Sandbox.

Το ποντίκι είναι το μόνο εργαλείο χειρισμού, αφού η κίνηση αλλά και η επίθεση γίνονται μέσω αυτού. Στην μπάρα που βρίσκεται στην κάτω μεριά της οθόνης έχουμε αντικείμενα που χρησιμεύουν κυρίως στο Healing και σε δύσκολες καταστάσεις στην μάχη. Οι επιθέσεις των εχθρών διακρίνονται από ένα κόκκινο σημαδάκι στο έδαφος που δείχνουν και την διαδρομή τους με αποτέλεσμα να «χορεύουμε» κατά την διάρκεια της πάλης λόγω των animation αλλά και λόγω της ζημιάς που προκαλείται από αυτές. Το μοτίβο που ακολουθούμε είναι κυρίως το επίθεση-αποφυγή-επίθεση μέχρι κάποιος από τους δύο να πεθάνει. Θυμίζει κάτι από MOBA μιας και είναι κυρίως αυτοματοποιημένο χωρίς να χρειάζεται να πατάμε μανιωδώς το ποντίκι για να σιγουρέψουμε την εντολή. Οι καλύτερες μάχες όμως δίνονται από τα αφεντικά, μιας και δεν είναι κάτι απλό.

Στην αρχή όλα φαίνονται ονειρικά, μέχρι να εμβαθύνουμε στην ιστορία και το gameplay. O μικρός αρχικός αριθμός των συνταγών δεν ανεβαίνει με την ανακάλυψη νέων αλλά με την δημιουργία περισσότερων νέων workstations. Γρήγορα θα βρεθούμε με έναν μεγάλο αριθμό σταθμών με συνέπεια να μην ξέρουμε που να απευθυνθούμε για ένα συγκεκριμένο craft. Και ενώ προσφέρεται η δυνατότητα να κάνουμε εντοπισμό, για παράδειγμα των απαραίτητων συστατικών για μια καρέκλα, αυτό γίνεται μόνο μέσω του σταθμού. Αν θέλουμε να δούμε τι χρειάζεται κάποιος άλλος συνδυασμός και βρισκόμαστε μακριά από την βάση μας – της οποία το σημείο είναι και προκαθορισμένο – τότε θα πρέπει να τηλεμεταφερθούμε σε αυτήν και να κοιτάξουμε το «βιβλιαράκι» για να συνεχίσουμε.

Η πρόοδος διαφοροποιείται ανά διαστήματα μέσω των τυχαίων Drops. Ορισμένες φορές μπορεί να βρούμε Legendary αντικείμενα, δημιουργώντας νέα Legendary Armor Pieces. Θα «χτυπηθούμε» αμέσως με την αίσθηση του παλιού, δηλαδή με ένα σύστημα το οποίο εξίσου έχουμε συναντήσει και αλλού. Ως Action RPG, η έννοια της προόδου είναι ένα από τα σημαντικότερα στοιχεία που πρέπει να προσέχουμε. Αν θέλουμε να κάνουμε την ζωή μας ευκολότερη θα πρέπει και ο εξοπλισμός μας να ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις. Κάθε κομμάτι εξοπλισμού έχει διαφορετικά στατιστικά. Αυτά προκύπτουν αμέσως μετά το Crafting και προσθέτων στο αντικείμενο δυνάμεις όπως Bleed, Vampire Chance, Poison Chance και λοιπά, ενώ αλλάζει και το χρώμα του ονόματος, κάτι που συναντάμε σε παιχνίδια όπως το Diablo (βλέπε Mantle of Impending Doom (Legendary)).

Υπήρξε η αίσθηση πως η λεγόμενη «μαγεία» χάνεται πολύ γρήγορα. Όσο παίζουμε θα παρατηρήσουμε μια γρήγορη σχετικά πρόοδο στο γενικότερο σύνολο σε ότι αφορά το Crafting αλλά και την ιστορία. Αν για παράδειγμα, ξεκινήσουμε να παίζουμε με τον βασικό μας εξοπλισμό, μέσα σε διάστημα 2 ωρών θα τον έχουμε αντικαταστήσει με κάτι τρεις φορές καλύτερο. Θα μπορούσαμε να έχουμε δημιουργήσει μια έπαυλη με όλα τα υλικά που μπορούμε να μαζέψουμε. Η κατοικία, όπως και να το δει κανείς, φτιάχνεται εύκολα αλλά είναι… άσχημη. Οπτικά, οι διαφορές είναι λίγες μεταξύ της πόρτας, των τοίχων και του πατώματος, κάνοντας την ψευδαίσθηση της οικίας να… παραμένει ψευδαίσθηση.

Η μεγαλύτερη επιτυχία προήλθε από το μάρκετινγκ. Το trailer ήταν αυτό που μου τράβηξε την προσοχή. Δεν μπορώ να πω πως το μετανιώνω μιας και η παρέα που έφτιαξε αυτό το παιχνιδάκι είχε κέφι και αρκετό χιούμορ. Το γεγονός αυτό διακρίνεται και από τους διαλόγους. Είναι από τις λίγες φορές που έπιασα τον εαυτό μου να διαβάζει με αφοσίωση κάθε σημαντικό ή ασήμαντο διάλογο προκειμένου να πιάσει μια καλή ατάκα ή κάποιον αστείο χαρακτηρισμό ή ακόμα και κανένα Easter Egg. Δυστυχώς, δεν έλειψαν και οι παρωδικές απογοητεύσεις.

Στην παρουσίαση του Crashlands, μας γνωστοποιήθηκε πως θα υπάρχει και ένα Campaign Creator μέσω του οποίου θα μπορούμε να φτιάξουμε δικά μας σενάρια, και τον κόσμο έτσι όπως τον θέλουμε. Με την είσοδό μας, θα δούμε πως το μόνο διαθέσιμο Mode είναι το κανονικό Campaign, χωρίς να μας δίνεται η δυνατότητα να επιλέξουμε κάτι άλλο. Με μια μικρή αναζήτηση διαπίστωσα πως το Creator θα εμφανιστεί στο πρώτο Content Update που θα γίνει. Ελπίζω μόνο μέχρι τότε, να μην έχω προλάβει να ολοκληρώσω τον χάρτη και την επική περιπέτειά μου αλλιώς ενδέχεται να καταδικαστεί σε μακροσκελή παύση.

Μέχρι στιγμής η πλειοψηφία των παιχτών, δηλώνει πως το παιχνίδι φαίνεται καλύτερο στις κινητές συσκευές. Είναι ότι πρέπει για τον δρόμο και το κρεβάτι, αποδίδοντας όμως και αυτά που πρέπει στους υπολογιστές. Η αλήθεια είναι πως θα ήθελα να το δοκιμάσω και στο Android προκειμένου να εντοπίσω τις διαφορές ή γενικά όλα όσα μπορεί να εκτελούνται καλύτερα σε σχέση με το PC. Ευτυχώς, προνοώντας για αυτή την περίπτωση, η ομάδα ανάπτυξης έβαλε και την επιλογή σύνδεσης του Save μας με τον λογαριασμό BscotchID ώστε να μην χάνουμε την πρόοδό μας αν αλλάξουμε μηχάνημα.

Το Crashlands είναι σίγουρα ένα άκρως διασκεδαστικό παιχνίδι. Παίρνει τα καλά στοιχεία από τα παιχνίδια του είδους και τα μεταφέρει με ευχάριστο τρόπο. Η απουσία προσωπικών επιλογών και επιπτώσεων σε περίπτωση λαθών αφαιρεί λίγο από την αίσθηση προσωπικού κατορθώματος. Ενώ η αρχή είναι εκρηκτική, στην πορεία χαλάει όλο το σκηνικό με την κλασσική κατάρα του επαναλαμβανόμενου και αναμενόμενου να ξαναχτυπά. Ως ένα απλό Mobile-based, indie παιχνιδάκι έχει αρκετά χαριτωμένο artstyle και είναι αρκετά ελαφρύ για τα συστήματά μας. Ωστόσο, θα παρατηρηθούν ορισμένα Framedrops όσο φορτώνεται ο χάρτης ή αν βγάλουμε screenshots μέσω του Steam Overlay – χωρίς να αποτελεί κάτι ανησυχητικό.

Switch Port Report στην 2η σελίδα